Edukacja polonistyczna
Jak to w każdy czwartek w szkole bywało, zaczynaliśmy dzień od poranka z czytaniem. Dzisiaj właśnie też tak zrobimy. Realizujemy nadal projekt " Czytam z klasą", a w nim trzeci moduł. Tym razem czytać będziemy wiersze Jana Brzechwy. Czy każdy z Was ma w domu wiersze Brzechwy?Jeśli tak to dobrze, jeśli nie, to pomogę znaleźć teksty. Zadaniem każdego z was będzie przeczytanie wiersza.Przeczytaj wiersz. Jeśli masz książkę z wierszami Brzechwy to sięgnij po nią.
Jan Brzechwa
Na
straganie
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
"Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze."
"Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!"
Rzecze na to kalarepka:
"Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"
Groch po brzuszku rzepę klepie:
"Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"
"Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
"Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?"
Burak tylko nos zatyka:
"Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
"Gdzie się pani tu gramoli?!"
"Nie bądź dla mnie taka wielka" -
Odpowiada jej brukselka.
"Widzieliście, jaka krewka!" -
Zaperzyła się marchewka.
"Niech rozsądzi nas kapusta!"
"Co, kapusta?! Głowa pusta?!"
A kapusta rzecze smutnie:
"Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!"
"A to feler" -
Westchnął seler.
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
"Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze."
"Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!"
Rzecze na to kalarepka:
"Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"
Groch po brzuszku rzepę klepie:
"Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"
"Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
"Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?"
Burak tylko nos zatyka:
"Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
"Gdzie się pani tu gramoli?!"
"Nie bądź dla mnie taka wielka" -
Odpowiada jej brukselka.
"Widzieliście, jaka krewka!" -
Zaperzyła się marchewka.
"Niech rozsądzi nas kapusta!"
"Co, kapusta?! Głowa pusta?!"
A kapusta rzecze smutnie:
"Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!"
"A to feler" -
Westchnął seler.
W zeszycie do j. polskiego zapisz temat: Realizacja projektu"Czytam z klasą"-wiersze Jana Brzechwy. Pod tematem uzupełnij tekst z lukami (w miejsce kropek wpisz odpowiedni wyraz):
Dzisiaj na lekcji czytałem/am wiersz Jana Brzechwy -"Na straganie".Wiersz przedstawia kłótnię ........W wierszu występowały następujące warzywa:.....,........,.........,........,........,..........,................
Blada była- ..........
Rozmowy warzyw odbywały się - ...............
Co na straganie leżało już od wtorku- ........................
Od kogo uciekał burak? .......................
Z kim rozmawiała brukselka?-.................
Kto zakończył kłótnię?..................
Gdzie spotkają się wszystkie warzywa?-............................
A teraz zajmiemy się ortografią.Wykorzystamy wiersz.
Wypisz z wiersza wyrazy z "RZ"-...........................
Zapoznaj się z zasadami pisowni wyrazów z "rz"
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z 'rz'
Po przypomnieniu zasad, jak myślisz jakie zasady zostały zastosowane w wyrazach, które wypisałeś z wiersza? Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie. Podkreśl te wyrazy w których "rz" pisze się po spółgłoskach.
A teraz podaj ustnie te wyrazy z wiersza, w których "rz" występuje po spółgłoskach.
ĆWICZENIE PISOWNI WYRAZÓW Z "RZ"
Po wykonaniu ćwiczenia naucz się pięknie czytać wiersza.
Edukacja plastyczna
Wykonaj sylwetę warzywa na patyku.Żeby warzywa się nie powtarzały podzielę kto co ma robić.
Maja-koper, pietruszka, fasola
Konrad-szczypiorek,brukselka, pomidor
Mateusz-kalarepa, seler, marchewka
Monika-rzepa, burak, kapusta
Maksymilian-groch,cebula,ogórek
Oto przykłady niektórych warzyw. Sylwetki mają być wielkości połowy kartki ksero umieszczone na patyczku.Sylweta warzywa ma być pięknie pokolorowana lub pomysłowo ozdobiona.Te sylwetki wykorzystamy do inscenizacji wiersza.
Edukacja matematyczna
Jeśli nie jest wykonane zadanie 1 ze strony 35 w ćwiczeniach mat-przyr. to proszę je wykonać, jeśli jest zrobione to na dzisiaj więcej zadań nie ma. Dziękuję za uwagę.😊
UCZYMY SIĘ PIĘKNIE CZYTAĆ WIERSZA, NA DRUGI TYDZIEŃ BĘDZIE NASTĘPNY WIERSZ.