CZWARTEK 16.04

Edukacja polonistyczna
Jak to w każdy czwartek  w szkole bywało, zaczynaliśmy dzień od poranka z czytaniem. Dzisiaj właśnie też tak zrobimy. Realizujemy nadal projekt " Czytam z klasą", a w nim trzeci moduł. Tym razem czytać będziemy wiersze Jana Brzechwy. Czy każdy z Was ma w domu wiersze Brzechwy?Jeśli tak to dobrze, jeśli nie, to pomogę znaleźć teksty. Zadaniem każdego z was będzie przeczytanie  wiersza.

Przeczytaj wiersz. Jeśli masz książkę z wierszami Brzechwy to sięgnij po nią.
Jan Brzechwa
Na straganie

Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:

"Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze."

"Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!"

Rzecze na to kalarepka:
"Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"

Groch po brzuszku rzepę klepie:
"Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"

"Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.

Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może."

"A to feler" -
Westchnął seler.

Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:

"Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?"

Burak tylko nos zatyka:
"Niech no pani prędzej zmyka,

Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą."

"A to feler" -
Westchnął seler.

Naraz słychać głos fasoli:
"Gdzie się pani tu gramoli?!"

"Nie bądź dla mnie taka wielka" -
Odpowiada jej brukselka.

"Widzieliście, jaka krewka!" -
Zaperzyła się marchewka.

"Niech rozsądzi nas kapusta!"
"Co, kapusta?! Głowa pusta?!"

A kapusta rzecze smutnie:
"Moi drodzy, po co kłótnie,

Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!"

"A to feler" -
Westchnął seler.


Jak przeczytałeś/aś to wysłuchaj piosenki:         NA STRAGANIE JAN BRZECHWA

W zeszycie do j. polskiego zapisz temat: Realizacja projektu"Czytam z klasą"-wiersze Jana Brzechwy. Pod tematem uzupełnij tekst z lukami (w miejsce kropek wpisz odpowiedni wyraz):
Dzisiaj na lekcji czytałem/am wiersz Jana Brzechwy -"Na straganie".Wiersz przedstawia kłótnię ........W wierszu występowały następujące warzywa:.....,........,.........,........,........,..........,................
Blada była-   ..........
Rozmowy warzyw odbywały się -  ...............
Co na straganie leżało już od wtorku- ........................
Od kogo uciekał burak? .......................
Z kim rozmawiała brukselka?-.................
Kto zakończył kłótnię?..................
Gdzie spotkają się wszystkie warzywa?-............................

A teraz zajmiemy się ortografią.Wykorzystamy wiersz.

Wypisz z wiersza wyrazy z "RZ"-...........................
Zapoznaj się z zasadami pisowni wyrazów z "rz"
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z 'rz'
Po przypomnieniu zasad, jak myślisz jakie zasady zostały zastosowane w wyrazach, które wypisałeś z wiersza? Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie. Podkreśl te wyrazy w których "rz" pisze się po spółgłoskach.

A teraz podaj ustnie te wyrazy z wiersza, w których "rz" występuje po spółgłoskach.
ĆWICZENIE PISOWNI WYRAZÓW Z "RZ"
Po wykonaniu ćwiczenia naucz się pięknie czytać wiersza.
Edukacja plastyczna
Wykonaj sylwetę warzywa na patyku.Żeby warzywa się nie powtarzały podzielę kto co ma robić.
Maja-koper, pietruszka, fasola
Konrad-szczypiorek,brukselka, pomidor
Mateusz-kalarepa, seler, marchewka
Monika-rzepa, burak, kapusta
Maksymilian-groch,cebula,ogórek

Oto przykłady niektórych warzyw. Sylwetki mają być wielkości połowy kartki ksero umieszczone na patyczku.Sylweta warzywa ma być pięknie pokolorowana lub pomysłowo ozdobiona.Te sylwetki wykorzystamy do inscenizacji wiersza.
Artello - Malowanka Na Płótnie - 1 Płótno Kolorowanka
Edukacja matematyczna
Jeśli nie jest wykonane zadanie 1 ze strony 35 w ćwiczeniach mat-przyr. to proszę je wykonać, jeśli jest zrobione to na dzisiaj więcej zadań nie ma. Dziękuję za uwagę.😊
UCZYMY SIĘ PIĘKNIE CZYTAĆ WIERSZA, NA DRUGI TYDZIEŃ BĘDZIE NASTĘPNY WIERSZ.